Близо 1 млрд. лева губи хазната всяка година! "Изяжда" ги сивият сектор при горивата

Близо 1 млрд. лева губи хазната всяка година! "Изяжда" ги сивият сектор при горивата
A A+ A++ A

Има двоен стандарт към бензиностанциите. Въпреки че законодателството се приближава към това да повишава изискванията и по отношение на някои от ведомствените бензиностанции, тези на земеделците остават с по-лек режим. Освен нормативно, този режим все още не е наложен. Така че наистина в момента има двоен стандарт спрямо тях.

Това заяви в интервю за БГНЕС изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. Той посочи, че Министерство на финансите от началото на годината е изпратило в Народното събрание доклад, в който оценява сивия сектор на около и над 30% от видимия сектор – това е гигантско количество горива, което се реализира без да отговаря на законните изисквания и без да са платени данъци, акцизи, ДДС, без да се отговаря на качеството на горива.

Ако приемем, че на пазара годишно се реализират 2 - 2.5 млн. тона бензин и дизел, то говорим за 700 - 800 хил. тона незаконно гориво, като ги умножим по спестения акциз от 645 лв. и се умножи по ДДС върху тази сума, говорим за около 800 - 900 млн. лв., които не влизат в хазната. Суми, които могат да се ползват за много други полезни нужди в страната, изчисли Делчев.

Не бих могъл да кажа, че всички ведомствени бензиностанции са вредни, посочи още той, проблемът, според него, е когато тези бензиностанции започнат да продават на трети лица и проблемът доскоро беше в това, че те нямат измервателни уреди, т.е. през тях се реализират едни количества, които не се засичат. Тези бензиностанции са един от каналите, по които се реализира контрабандно гориво, т.е. това е начинът, по който гориво, внесено от контрабанда, се материализира в кеш, който престъпникът, внесъл горивото, получава, обясни Делчев схемата.

През тези бензиностанции много често се продава и маркирано гориво, чиято цел е не да се продава на трети лица, а да се използва за отопление. Много често през тях се продава и гориво с нисък акциз, което се дава за подпомагане на земеделските производители.

Трудно е да се каже какви са добавките, които се прибавят в това контрабандно гориво, което минава през ведомствените бензиностанции, уточни Делчев, защото тези бензиностанции не подлежат на никакъв контрол. От там нататък какво точно има в тези горива остава неясно, но има случаи, в които купувайки гориво от такава бензиностанция, колите получават сериозни увреждания на двигателя, защото се добавят евтини добавки с цел още по-висока печалба.

Масови са случаите на продажба на горива от цистерни, посочи експертът. Собствениците на ведомствени бензиностанции, са изобретателни и като започнете от пластмасови бидони от по 1-10 тона, мине се през цистерни, които се крият по селскостопански дворове, а някои са закопани и в земята, обясни той. Като пример Делчев посочи и цистерни, които са мобилни и в центъра на градовете продават, но органите на реда не реагират адекватно срещу тях.

Това, което трябва да направи държавата е да стегне контрола и той да бъде еднакъв за всички, категоричен е Делчев. Ние сме със съзнание, че големите бензиностанции са проверявани, защото са видими и там собственикът е ясно различим и документацията е на лице. Докато собствеността на тези обекти е объркана по начин, по който не можете да стигнете до действителния собственик и когато се зададе проверка всички се изпокриват, а обектът се затваря. Държавата трябва да засили контролните си механизми и категорично да ги отстрани от пазара или да ги накара да прилагат същите изисквания и за тях, заключи Андрей Делчев.

#държавен бюджет #сив сектор #пазар на горива

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »