Строителството на "Хемус" се спира заради липса на финансиране, а не заради проблеми с търговете

Строителството на "Хемус" се спира заради липса на финансиране, а не заради проблеми с търговете
АПИ
A A+ A++ A

Няколко часа след като премиерът Бойко Борисов разпореди предприемане на действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на автомагистрала "Хемус" – лот 1 и лот 2, без да посочи аргументи, от Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обявиха, че това се прави поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020" (ОПТТИ). Така хипотезите, че министър-председателят се намесва, тъй като поръчките са оскъпени и има нередности в търговете, които се оспорват от част от участващите фирми, отпаднаха.

Държавното предприятие "Стратегически инфраструктурни проекти" е подчинено на министъра на регионалното развитие и благоустройството и основна и цел е успешното и ефективно финансиране, проектиране и изграждане на автомагистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море".

"Бюджетът на ОПТТИ по приоритетна ос 2 - "Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа", е в общ размер 673 млн. евро. Средствата са предвидени за изграждане на автомагистрала "Струма": лот 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83.5 млн. евро, на тунела при с. Железница – с индикативна стойност 120 млн. евро, на лот 3.2 – участъкът Крупник – Кресна, за който предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване, на лот 3.3 – от Кресна до Сандански – 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро", се посочва в официалното съобщение до медиите, разпространено по-късно и от пресцентъра на регионалното министерство на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти".

От компанията посочват още, че предварителните разчети сочат, че с реализирането на изброените проекти наличният ресурс по линия на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020" ще бъде напълно изчерпан.

Търгът за строителството на двете отсечки от магистрала "Хемус", които са с обща дължина 59 км и на цена от почти 1 млрд. лв., беше спечелен от фирми, свързвани в бранша с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Резултатът се обжалва от италианска и от турска компания, които дадоха по-ниска цена на търга.

За изпълнител на първата позиция – за участъка Ябланица – Угърчин, е избрана обединение "АМ Хемус лот 1" ("Джи Пи груп", испанските "Конструксионес Табоада и Рамос","МР сивил уъркс" и проектантската "Трансконсулт-22"). Ръководството на "Лукойл България" категорично опровергава връзка с "Джи Пи груп", но компанията е строител на нейните бензиностанции, а дружеството после се нанесе и в старата сграда на компанията на бул. "Черни връх". Един от двамата собственици на компанията - Владимир Житенски, е много близък до шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Поне пет запознати източника от строителния сектор посочват връзка между "Джи Пи груп" и Златев като фактор, който влияе при политиката на компанията и спечелването на поръчки.

Втората отсечка между Угърчин и Плевен трябваше да се строи от обединение "ПСТ Хемус 2" (свързваната в бранша с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели").

#магистрала "Хемус" #пътно строителство #Бойко Борисов #финансиране

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници