Бойко Таков: Застаряващо население – ниша за иновации

Бойко Таков: Застаряващо население – ниша за иновации
ИАНМСП, Бойко Таков
A A+ A++ A

Статистическите данни показват, че населението почти навсякъде по света застарява все по-бързо, особено в икономически развитите страни, но нека погледнем на тази тенденция от гледна точка на възможностите, които се откриват пред предприемачите.

Според различни статистически данни, населението 65+ ще нарасне с 62.5% до 2040 г., като ще достигне до 1.3 млрд. в световен мащаб. Това представлява една наистина много интересна и перспективна ниша за иновации.

Нишата, всъщност представлява възможност за иновации в услуги и продукти, от които населението 65+ има нужда - като здравословен начин на живот, финансови услуги и секюритизация за спестяванията, възможността за облекчено пазаруване и самостоятелно пътуване, както, разбира се, и продължаваща заетост и обучение.

Хората в тази възраст все повече ще стават технологично подготвени, което ще отвори възможността за внедряване на повече дигитални решения, от които те могат да се ползват. От гледна точка на бита и домашните условия, от които се нуждаят хората на тази възраст, иновациите следва да са насочени към възможността те сами да могат да полагат грижа за своето здраве, да имат лесен достъп до медицински консултации, пазаруване, доставка на различни услуги, развлечения. В сферата на храните и хранителните добавки фокусът ще бъде върху такива, които са функционални и действат с превантивен характер към различни болести и помагат на хората да подържат добра форма и противодействат на проблеми причинени от възрастта. Или с други думи казано, така наречената тенденция - „Храни като медицина“, ще набират все повече популярност сред тази възрастова група. Холистичният начин на живот е тенденция набираща все по-голяма популярност. Има много проучвания, които показват връзката между храненето и различни болести, където хранителните вещества играят важна роля в поддържането на пълноценен начин на живот. Ще продължи и тенденцията от последните години в използването на мощни билкови и натурални продукти, имунно стимулиращи витамини и други, насочени към специфичните нужди на мъжете и жените в този период от живота им.

Защо в тази ниша има голямо поле за действие? Оставяйки настрана нарастващият брой на хората в тази възрастова група, може да кажем, че много бизнеси не се справят достатъчно добре или се провалят в адаптацията на решенията си към нуждите на тази ниша. Основната причина за това са недостатъчните истински и качествени иновации, които да обслужват специалните и разнородни нужди на възрастното поколение. Сегашните по-възрастни поколения живеят много по-различно от предходните такива - по-дълго, по-здравословно, по-приключенски дори...

В развиващите се страни новото поколение възрастни е по-склонно да харчи средства за пътувания, повече удобство в свободното време, повече развлечения, като в същото време иска да инвестира и в своето благосъстояние и здраве. В следващите десетилетия, инвестициите в иновации в тази разширяваща се ниша, ще дадат голяма перспектива за развитие, което не трябва да е за пренебрегване от предприемачите.

Не може да не споменем и пандемията причинена от вируса COVID 19, която изигра сериозна роля в ускоряването на дигиталната трансформация на всички нива. Възрастната група хора също трябваше да се адаптира много бързо към много дигитални решения и услуги, което бе свързано дори с най-дребни битови въпроси. Това принудително положение, всъщност изигра ускоряваща роля в цифровата им интеграция и сега на ход са компаниите, които имат много нови потребители в онлайн пространството. Разбира се, също така COVID-19 усили търсенето на функционална и здравословна храна. Освен това, потребителите вече са по-наясно с диетата си и нейното въздействие върху тяхното здраве, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

Като обобщение, може да се каже, че по-възрастните потребители имат специфични нужди, интереси и ценности, които трябва да са отправна точка за продуктовото сегментиране. Стойността, полезността и дизайна, трябва да са движещите фактори за разработване на иновации, проектирани по полезен и лесен начин за ползване от тази група потребители. Стереотипите, свързани с тях все повече ще губят своята тежест и компаниите, предлагащи различни технологични решения не трябва да ги пренебрегват. Полезно за предприемачите в разработването на такъв род проекти ще е ангажирането на хора от тази възрастова група, тъй като те най-добре разбират съответните нужди. Още повече, в разработването на предложенията трябва да се отчитат различните сегменти в тази група, от гледна точка на доходи, начин на живот, ценности и т.н., не само на локалния пазар, а и на световния.

Полагайки основите на развитие на иновациите в този сегмент, полагаме и нашето собствено бъдеще!

 

Анализ на д-р Бойко Таков, Изпълнителен директор на ИАНМСП, за Novinite.bg

 

 

 

#Бойко Таков #ИАНМСП #застаряващо население #иновации

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"