5 променящи живота техноиновации, които са неразбираеми за повечето хора

5 променящи живота техноиновации, които са неразбираеми за повечето хора
A A+ A++ A

Технологиите могат да бъдат невероятни и да променят света по положителен начин, като открития в медицината, които спасяват животи, или иновации в индустриалната автоматизация, които позволяват на хората да не рискуват живота си при опасни професии или пък да не го пропиляват в рутинни и скучни дейности.

Те обаче може да бъдат плашещи, независимо дали става въпрос за усложнения във връзка с неприкосновеността по отношение на компютрите и интернет или за екзистенциални страхове - като този, че роботите може да превземат света.

Понякога страхът и несигурността просто са причинени от липсата на разбиране. Вината невинаги е в нас, тъй като новите технологии често ни се представят от маркетолози или търговци, които се интересуват повече от това да ги продадат като решение на проблемите ни, отколкото да обяснят какво точно представляват и какво, всъщност, могат да правят.

Ето пет пробива в технологичната сфера, подбрани от Forbes, които придобиха популярност в близо последното десетилетие. Повечето от тях все още не са разбрани правилно и това води до редица погрешни схващания.

Изкуственият интелект (AI)

Това може би е най-често неразбираната технология и една от тези, които пораждат тревожност у хората. Естествено, никой не казва, че няма причини за опасения и също така всеки, който иска да я използва, трябва да бъде предпазлив.

Тук обаче не става въпрос за роботи, които един ден ще превземат нашите работни места и нашата планета.

Терминът "изкуствен интелект," както е използван днес в технологиите и бизнеса, обикновено се отнася до машинното обучение. Това просто означава компютърни програми (или алгоритми), които вместо да им се казва конкретно какво трябва да правят от човешки оператор, са способни да се усъвършенстват в конкретна задача, докато я изпълняват отново и отново и работят с все повече данни.

В крайна сметка, те може да се справят по-добре от човека с тези задачи. Страхотен пример за това е AlphaGo - машинен интелект, който се превърна в първия компютър, победил човек шампион в настолната игра Го.

Допреди десетилетие по-голяма част от разбирането на хората за AI идваше от научната фантастика и по-конкретно от роботите във филми, като Матрицата или Стар Трек. Измислените роботи в тези филми като цяло притежаваха това, което наричаме "общ изкуствен интелект".

Когато говорим за изкуствения интелект от днешния реален свят, почти винаги става въпрос за “специализиран AI”, който може да извършва конкретни задачи, за които е създаден.

Някои примери за това са предлагането на артикули на клиенти, които може би биха искали да закупят, разбирането на човешката реч или разпознаването на предмети и артикули, когато са забелязани от камери.

Квантовите изчисления

На повечето хора може да им бъде простено неразбирането на тази технология. Разбирането на квантовите изчисления - дори на ниско ниво, като цяло изисква познания по квантова физика, каквито повечето хора нямат, освен ако не са изучавали конкретно тази материя.

На по-високо ниво обаче също има много погрешни схващания. Квантовите компютри не са просто компютри, които са по-бързи от обикновените компютри.

С други думи, квантовите компютри няма да заменят класическите компютри, само защото са по-добри в тесен кръг от много специализирани задачи. Това като цяло включва решаването на много специализирани математически задачи, които обикновено не изникват, като ежедневни изчисления в бизнеса.

Една от сферите на ежедневните компютърни изчисления, в които квантовите изчисления може да изместят класическите, е криптирането – например защита на комуникациите, така че да не могат да бъдат хакнати.

Всичко това обаче няма да забърза Windows-a ви, нито да ви позволи да играете Fortnite с по-добро видео качество.

Метавселената

Първото място, на което се появяват понятието “метавселана”, е романът „Снежна катастрофа“ на Нийл Стивънсън от 1992 г. Когато концепцията придоби популярност през 2021 г. след смяната на името на Facebook на Meta, множество медийни публикации свързаха това с идеите от филма „Играч първи, приготви се“.

Всъщност, концепцията не е непременно свързана с виртуалната реалност. И да се надяваме, че не всичко трябва да е дистопично.

Факт е, че никой все още не знае как ще изглежда метавселената, тъй като тя още не съществува в окончателната си форма. Вероятно най-добрият начин да се мисли за нея е като за колекция от донякъде неясни идея за това в какво ще еволюира интернет.

Каквото и да е, вероятно ще бъде по-завладяващо, така че VR, както и свързаните с всичко това технологии, като добавената реалност (AR), биха могли да играят роля.

Въпреки това много от предварителните метавселени и свързаните с тях приложения, като платформата за дигитални игри Roblox и виртуалните светове Sandbox и Decentraland, все още не включват VR.

След като всичко това стане част от живота ни, е възможно дори да не го наричаме метавселена, точно както никой вече не използва термина "worldwide web".

Това беше добре илюстрирано от главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, който заяви, че не смята, че идеята ще се популяризира, защото “средностатистическият човек” не разбира какво е това.

Той обаче смята, че отделните технологии, които са част от метавселената, като AR и VR, ще бъдат част от еволюцията на интернет.

Web3

Web3 е още една идея за "следващото ниво" на еволюция на интернет, но такава, която е обвързана с конценции, като децентрализация, блокчейн технологии и криптовалути. Това е объркващо, защото има и друга група идеи, която носи името "web 3.0", предложена от Тим Бърнърс Лий, който често е наричан бащата на интернета.

Както и при понятието "метавселена," и web3 и 3.0 се отнасят за това, в което интернет може да се превърне. И въпреки че идеите до известна степен са свързани и не са непременно взаимно изключващи се, те описват различни неща. Объркахте ли се? Не се притеснявайте, това важи за всички.

По-конкретно, при web3 очакванията са за интернет, при който властта и собствеността не са централизирани в големи корпорации, които притежават сървърите, на които се съхраняват данните и се изпълняват софтуерните програми.

Например, много хора смятат, че големи социални мрежи, като Facebook и Twitter, имат прекалено голямо влияние върху обществените дискусии и в крайна сметка - имат контрола върху това кой има глас и кой не.

Децентрализираната web3 социална мрежа на теория би била контролирана от потребителите си и ще действа като истинска демокрация - без хора, като Марк Закърбърг и Илон Мъск, които имат възможност да отстранят всеки, за когото смятат, че не трябва да получава платформа.

Ориентираният към метавселената интернет може да бъде ръководен от принципите на web3 – децентрализиран, но не е задължително това да е така. web3 интерентът може да бъде организиран като метавселена, но отново това не е задължително.

Следователно идеите са съвместими визии за това в какво може да се превърне интернет, но не са непременно свързани.

5G

Пристигането на ново поколение мобилни интернет технологии доведе със себе си достатъчно погрешни схващания. Това включва опасения относно евентуалния ефект върху здравето.

Много хора се притесняват, че радиовълните може да доведат до здравословни проблеми, в това число и рак. Стотици проучвания по света от страна на правителства и независими организация обаче не откриха доказателства това да е така.

Друго погрешно схващане е, че 5G е единична технология или станадарт, която вече е внедрена и сега просто очакваме да видим резултатите, които ще бъдат основно по-бърз интернет на телефоните ни. Всъщност, 5G е развиващ се стандарт.

По-голяма част от наличната инфраструктура в днешно време разчита на по-бавна форма на 5G, която на практика се крепи на съществуващата 4G LTE инфраструктура. Поетапно се пуска и самостоятелна 5G инфраструктура, която ще може да достигне пълния си потенциал в идните години.

Истинският потенциал на 5G интернетът не е просто по-бърз пренос на данни, а мобилен интернет, който ни позволява да прехвърляме нови и вълнуващи форми на данни по различни начини, за да създаваме приложения, които правят изцяло нови неща.

Източник: Darik Business Review

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Технологии
Последно от Технологии

Всички новини от Технологии »