Пътни експерти: Над 90% от “легналите полицаи” не отговарят на нормите

Пътни експерти: Над 90% от “легналите полицаи” не отговарят на нормите

БГНЕС

A A+ A++ A

Над 90 процента от “легналите полицаи” по улиците на българските градове и села не отговарят на нормите. Те са по-високи от максимално допустимата височина от 7,5 см и по-тесни от изискваната ширина от 4,20 метра. Затова разбиват не само ходовата част на автомобилите, а може дори да застрашат човешки живот, обясниха експерти по пътно строителство и безопасност на движението, пише “Труд news”.

Наредбата за изкуствени неравности на МВР и регионалното министерство, в която са посочени параметрите на съоръженията, е от 2012 г. До 1 година след приемането є трябваше да бъдат махнати всички “легнали полицаи”, които нарушават изискванията. Но въпреки че срокът бе удължаван това не се прави от 10 години. От една страна никой от чиновниците не ходи да мери колко са високи или широки “легналите полицаи”. От друга - в наредбата няма никаква глоба за длъжностни лица, които допускат незаконните напречни изкуствени неравности. Стопаните на пътя трябва да водят регистър на всички подобни съоръжения, но в него липсва каквато и да е строителна документация и приемен протокол, от който да се види, че “легналият полицай” отговаря на стандартите.

Проучване през 2015 г. на Столичната община показва, че от общо 1067 “легнали полицаи”, 960 нарушават наредбата. Само единици от тях са премахнати. Според експерти това съотношение от 90% незаконни е запазено и до днес и е същото не само в София, а навсякъде в страната. Публична тайна е, че строителни фирми, които правят ремонти и реконструкции на улици, без нужда слагат и по някой “легнал полицай”, за да оскъпят проекта. Прибират си парите и не ги интересува дали са спазили нормите и дали някой ще си счупи автомобила.

“Легналите полицаи” дори могат да са опасни и за човешки живот, казват специалистите. Когато изпъкнали изкуствени неравности се сложат от двете страни на пешеходна пътека или велосипедна алея, те “повдигат” предницата на автомобила, който удря пешеходеца или колоездача не в бедрата, а по-високо - в коремната област, където се увреждат множество вътрешни органи, посочват те.

Не сме против изграждането на “легнали полицаи” пред детски градини и учебни заведения, каквито има от много години в София. Но през 2020 г. в писмо до тогавашния столичния кмет Йорданка Фандъкова категорично възразихме против идеята да започне масово изграждане на такива съоръжения, включително и по широки улици и булеварди, каза Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите. Неговата организация подготвя подобно писмо срещу “легналите полицаи” до кмета Васил Терзиев и транспортната комисия в Столичния общински съвет. “Смятаме, че има голяма част от тези съоръжения, които не отговарят на изискванията на подзаконовия нормативен акт - наредбата на МВР и МРРБ. Затова ще настояваме да се направи проверка колко са те по районите на столицата, след което да се изготви програма, по която да бъдат реконструирани или направо премахнати”, каза Радков.

“Нека да говорим за “гърбица”, а не за “легнал полицай” или “спящ полицай”, защото когато един шофьор мине през гърбица и започне да я ругае, не е хубаво да ругае пътната полиция”, уточни с чувство за хумор експертът по пътна безопасност инж. Илия Запрянов. Той бе категоричен, че проблемът с “гърбиците” в България е огромен, но неговите колеги пътни инженери предпочитат да си траят, защото комисиите в общините ще отказват да им съгласуват проектите. “А мен не ме е страх от никого, затова ми викат бай Илия Лъвското сърце”, добави той.

#легнали полицаи

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници