Министърът на културата: Нямаме кадри, защото заплащането е "трагикомично"
Чуждестранни музиканти, които работят временно в българските филхармонии и опери, стават все по-често срещано явление. Те идват в страната за кратък период, за да натрупат опит, но скоро след това я напускат, което води до сериозен недостиг на музиканти в местните оркестри. Основната причина за тази тенденция е ниското заплащане, което не привлича млади таланти.
Това сподели служебният министър на културата, Найден Тодоров, като посочи конкретни примери. В Старозагорската опера работят 59 музиканти от чужбина, а във Варненската опера техният брой достига 86 души.
Министър Тодоров подчерта също, че ситуацията във Врачанския държавен оркестър е показателна за тенденцията. Там 26 чужденци от различни страни като Азербайджан, Албания, Англия, Испания, Италия, Колумбия, Литва, Полша, Румъния, Русия, САЩ, Сърбия, Турция, Украйна и Япония съставляват значителна част от състава. Във Видинския оркестър броят на чуждестранните музиканти е по-малък – само седем, като те идват от Румъния, Украйна, Италия и Испания.
„В Софийската опера работят 25 чужденци, в Русенската – 41, в Бургаската – 22-ма, отново от различни страни. В Пловдивската опера техният брой е 35, а във Варненската – 86. Причината за този феномен е липсата на кадри в България“, коментира маестро Тодоров, който същевременно е и директор на Софийската филхармония.
Според него основната причина за липсата на музиканти е „трагикомичното“ ниво на заплащане. Той допълни, че много родители насърчават децата си да избягват музикалната кариера именно поради финансовата несигурност, свързана с нея.
Още по темата:
- » До 10 години българският фолклор е на път да изчезне
- » Обсъждат устойчиво финансиране на културата на кръгла маса
- » Министърът на културата иска 250 млн. повече за сферата