Manager Talks: Николай Бъчваров за растежа, лидерството и пътя му с Баумит България
Николай Бъчваров е роден на 14.05.1962 г. в гр. Севлиево. Управител е на Баумит България ЕООД от 2000 година. Преди това е бил консултант в Ernst & Yang AFA, председател на управителния съвет и изпълнителен директор на Приватизационен фонд „България”, вицепрезидент по финансите в „България Холдинг”, главен счетоводител в Застрахователно и презастрахователно дружество "България" АД, главен счетоводител в Завод за изчислителна техника. През 1989 г. е завършил специалност " Счетоводство и контрол" в УНСС, а преди това и Немската езикова гимназия в гр. Ловеч.
Разкажете ни малко повече за Вас и пътя Ви в Баумит България
Още с постъпването ми в Баумит България през 2000 г. първата ми задача като управител беше да събера добър и мотивиран ектип, който да стъпи стабилно на българския пазар за строителни материали. Нуждаехме се от позитивни хора, същевременно добри специалисти, които да възприемат фирменото ноу-хау и да го приложат в дейстие.
За щастие, новите хора, които допълниха съществуващия екип, бяха точно такива. В онези трудни години не се говореше въобще за топлоизолационни системи. Хората лепяха нещо по фасадите и се надяваха това да е за добро. Смея да твърдя, че Баумит беше първата марка в България, която заговори за системни решения в строителството и поемаше сериозни гаранции за прилагането им. Така за кратко време с поемане на отговорност позиционирахме марката Баумит високо. Това вдъхна на сътрудниците ни самочувствие.
Системността и до ден днешен е основен принцип и при разработката на иновациите ни. Баумит се утвърди като пазарен лидер на пазара на строителни материали. Нашите продукти – топлоизолационни системи, мазилки, замазки, строителни лепила, нивелиращи смеси и др. се продават добре, познаваеми са и клиентите ни знаят, че зад марката Баумит стои сигурност и дълготрайност.
Към всичко това се добави и нов нюанс във фирмената ни философия. Ние се стремим чрез нашите продукти да осигурим здравословен и комфортен начин на живот, както и да улесним работата на строителния обект. А устойчивостта е залегнала във всички наши дейности – от добиването на суровините, през производството и до влагането на материалите в строителството.
Вече 29 години оперирате на българския пазар, преминавайки през кризи и победи. Кои от тях оставиха най-силен отпечатък и как Ви повлияха (или помогнаха) в развитието на бизнеса?
Не можем да останем незасегнати от процесите в българското общество. Минали сме през възходи и спадове. Една от най-значителните кризи беше световната финансова криза 2007-2008 година и отражението ѝ до 2010 в строителния бранш. В този период, когато много фирми фалираха или минимизираха дейността си, ние съумяхме да преструктурираме някои дейности и с минимални промени в персонала да останем на печалба в трудните години. Това ни вдъхна кураж и съумяхме отново да преодолеем последвалата Ковид криза.
Кризите помагат на една фирма да преоцени приоритетите си и да действа от една страна за успеха на фирмата, от друга да запази един ценен ресурс, наречен екип. И под екип нямам предвид само ръководния персонал, а и всеки един работник, който е с опит и умения, които не се придобиват за един ден.
Какво отличава Баумит от конкурентите?
На първо място качеството на продуктите, които около 90% произвеждаме в двата ни завода в България. На второ място, но не по важност, бих поставил ясната търговска политика и честните ни отношения с търговските и браншовите ни партньори. Към първите два отличителни белега бих прибавил и мотивирания екип, който е силно привързан към марката Баумит. Партньорите ни с гордост афишират, че марка Баумит е част от техните сгради.
Кои са основните предизвикателства, с които се сблъсквате при правенето на бизнес в България?
В новото строителство смея да кажа, че нямаме големи проблеми. Там работим с най-добрите архитекти и строители в бранша. Много от младите фирми и проектанти също се обръщат към нас. Имаме специални инициативи и в УАСГ и в строителните гимназии.
Не същото, обаче, е при санирането. А там ние сме много силни. Имаме решения за всички сложни казуси. При санирането вече много години липсва адекватна държавна политика с ясни и точни критерии. Трябва да се намерят подходящи програми с критерий различен от най-ниска цена. Тогава и обликът на нашите градове и села ще стане друг.
Споделете три ключови съвета, които бихте дали на младите предприемачи, започващи бизнес в България?
Внимателно да преценяват шансовете и рисковете, които имат при извършването на тяхната дейност. Тогава ще имат възможност да използват максимално своите предимства и да минимизират рисковете. Разбира се, без риск не може, но той трябва да е премерен. Съответно, да бъдат и оптимисти. Без оптимизъм и с мрънкане колко всичко е лошо, нищо не става.
Как се адаптирате към динамичните промени на пазара и какъв е Вашият подход към риска?
Баумит България е динамична и иновативна фирма. Много често предугаждаме динамиката на пазара и преструктурираме или разширяваме екипа в зони, които до скоро смятахме че не подлежат на развитие. Поемаме риск и с налагането на нови продукти. Вече имаме опит и знаем, че в нашия бранш нищо не става с магическа пръчка. Нужно е постоянство и в качеството и в предлагането, за да стане продуктът любим на строителите.
Кои са ключовите качества, които търсите в служителите, за да ги разпознаете като ценни за компанията?
Вече ги изброих - мотивация, оптимизъм, упоритост и лоялност.
Как ги мотивирате и как задържате най-добрите си служители?
Много често повечето хора смятат, че основното е материалният стимул. Опитът ми обаче показва, че има много повече от това. Важни за хората са фирменият дух, който смея да твърдя се предава от нашата централа към съответните фирми. Принадлежността към „семейството на Баумит“ е основен фактор сътрудниците да се задържат при нас дълги години.
А Вас лично, какво Ви зарежда и мотивира в работата?
И успехите и неуспехите. Разбира се, успехите ни правят щастливи, но неуспехите ни амбицират да работим повече и да анализираме по-добре. Да си правим изводи и да не повтаряме една и съща грешка няколко пъти.
Трудно ли се поддържа баланс между личния живот и професионалните задължения? Вие как се справяте?
Ако преценяваш добре, смятам че балансът е възможен. Когато ми кажат, че някои работят по 16-18 часа в денонощието, имам чувството че нямат добър екип.
Благодарим Ви за участието в "Manager Talks"!
За финал, моля споделете с нас ЕДНА дума, която ви вдъхновява и води напред.
Просперитет.
Още по темата:
- » За 18-ти път Баумит раздаде наградите „Фасада на годината“
- » Коя е най-красивата фасада?
- » Баумит с нова офис сграда