Защо българските производители продават по-скъпо в собствените си магазини?

Защо българските производители продават по-скъпо в собствените си магазини?
A A+ A++ A

Амбициозният план за създаване на държавни магазини в пощенските станции, които да предлагат основни хранителни стоки на достъпни цени, може да се окаже трудно осъществим. Това стана ясно от коментара на професор Христо Даскалов, специалист по безопасност на храните и бивш народен представител, в предаването "Точно днес" по Българското национално радио.

Експертът анализира новия проектозакон на Министерството на земеделието и храните, който цели да регулира търговските надценки, промоциите в магазините и цените на 22 основни стоки.

"Търси се решение на наболял проблем с благородната задача да се помогне на българските производители. Те да излязат на пазара, да реализират продукцията си и разбира се, тази продукция да стига до нас на поносими цени", посочи професор Даскалов.

Парадоксът с българските продукти
Специалистът установява парадоксална ситуация при фирмените магазини на български производители. "Като влезем вътре в магазина, се убеждаваме, че всъщност цените, наместо да са с 10-20% по-ниски, обикновено са по-високи, отколкото в прословутите вериги - било то български или чужди", обясни той.

Манталитетът като проблем
Според професор Даскалов проблемът се корени в българския манталитет. "Когато отидеш при производител, ти виждаш един семпъл продукт, но на висока цена. И го попиташ - защо слагаш тази цена, примерно не е 10 лева, а искаш 18 лева. И той отговаря - да, ама това е български продукт", сподели експертът.

Ограничени възможности
Предвидените 10 милиона лева в бюджета за разкриване на държавни хранителни магазини ще стигнат за не повече от 20 обекта, което според професор Даскалов е крайно недостатъчно. "Не мога да си представя как тези магазини ще подействат на пазара", коментира той, добавяйки че 10-процентовата надценка е трудно изпълнима, особено при бързооборотни стоки като доматите.

"Всеки, който някога дори и с най-дребен бизнес се е занимавал - за него това звучи екзотично. Аз не съм противник на тази идея, но в България най-важното е какво се случва като почнем нещо хубаво да го правим и до какъв край стигаме в крайна сметка", заключи професор Даскалов.

#магазини

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »

Акценти