ЦГМ продължава да трупа загуби въпреки увеличените цени на билетите

ЦГМ продължава да трупа загуби въпреки увеличените цени на билетите
Снимка: БГНЕС, архив
A A+ A++ A

Миналата година Центърът за градска мобилност (ЦГМ) изтегли заем от 81 млн. лв., за да се разплати с транспортните дружества, а те на свой ред да се разплатят със своите контрагенти. За съжаление това не доведе до спиране на натрупване на задълженията и загубите.

През 2015 г. Метрополитен има 2.16 млн. лв. загуби, а през 2014 г. те са били 428 хил. лв.   Столичен автотранспорт  ЕАД е отчел през 2014 г. 4.55 млн. лв. загуби, а през 2015 г. те са вече 11.97 млн. лв.

Столичен електротранспорт  ЕАД през 2014 г. отчита 4.3 млн. лв. загуби, а през 2015 г. те са вече 13.39 млн. лв. Така общо загубите от трите дружества само от 2014 г., когато са 8.90 млн. лв. през 2015 г. стават вече 27.53 млн. лв. Следователно загубата е увеличена с около 19 млн. лв. и това се оценява като спиране на практиката на натрупване на задълженията.

Проблемът с финансовото състояние и взаимоотношенията с транспортните оператори е, че при тях се получава необвързаност с годишната транспортна задача и на практика приходите остават по-малко от разходите. От там през годините от 2010 - 2011 г. до 2013 - 2014 г. са се натрупали 120 млн. лв. неразплатени задължения на Центъра за градска мобилност.

Общинският съвет взе решение тези задължения да бъдат погасени с изтеглянето на кредит от 81 млн. лв., което стана през 2015г. През последните 2 години е била направена обезценка на вземанията на общинските транспортни оператори към Центъра за градска мобилност. През 2013 г. в порядъка на около 15 млн. лв. вземания биват обезценени или опростени на Центъра за градска мобилност. За 2014 г. сумата е била около 30 млн. лв. Това поражда допълнителни разходи и усложнява нелекото състояние на транспортните оператори. По този начин задълженията от 120 млн. лв. се свежда до около 80 млн. лв.

рез последните години ЦГМ системно не се разплаща с транспортните дружества, като към края на 2014 г. това задължение достига внушителната сума от 126 млн. лв. От друга страна за развитие се разчита изцяло на европейски средства и заеми.

Приходите от паркиране са около 30 млн. лв., за 2016 г. са планирани 32 млн. лв. да влизат в касата на ЦГМ. Парите не се използват по предназначение – за строителство на паркинги, поддържане на тротоари, което е сериозна порочна практика. На фона на това финансово състояние на дружеството не се събират пари от глоби. 

Събрани са едва около 70-80 хил. лв. от глоби при над 10 хиляди наказателни постановления, което означава 1 000 000 лв., тоест събрани са само 8% от глобите. В структурата на разходите на дружеството най-голям дял имат разходите за персонал – 68,8 %. Същевременно гражданите не са доволни от качеството на предлаганите услуги. Тази тенденция се запазва през последните 3 години и е показател за ниска и нерационална производителност. Този процент трябва да се преразгледа през прогнозния период и разходите за персонала процентно да се понижат постепенно към 60% и 50% към края на прогнозния период.

#ЦГМ #билети #загуби #електротранспорт #паркиране #Метрополитен

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Транспорт
Последно от Транспорт

Всички новини от Транспорт »