Откриха гените, които сприателяват кучето с човека

Източник: www.mamatatkoiaz.bg

Изследователи от Университета в Линчепинг, Швеция, откриха гени, които правят кучетата дружелюбни към хората, предаде БГНЕС.

Те представиха проучването си в списание Science Reports, за което кратко съобщи британският вестник „Гардиън“.

Целта на специалистите била да изяснят генетичните основи за превръщането на вълците в домашни животни, довело до появата на техния подвид кучетата.

Учените използвали 437 кучета в лабораторни условия. Всяко едно куче е било оставяне в една и същ стая с човек, когото то не познавало. На животните били показвани три пластмасови контейнера с храна, като един от тях можел да бъде открит само от човека.

Кучетата разполагали с три минути да открият храната. В повечето случаи животното молило човека за помощ, като скачало върху него или установявало зрителен контакт. Някои кучета обаче се опитвали сами да отворят заключения контейнер.

Изследователите подбрали 95 кучета с най-добри и 95 кучета с най-лоши показатели за социално взаимодействие. От животните били взети ДНК образци, освен това учените определили кои варианти на гени са били характерни за всяко от двете групи кучета.

Животните, склонни към общуване с хората, имат две геномни области, които съдържат най-малко 5 гени, свързани с поведението на ръцете. Учените отбелязали, че четири от тях са родствени на човешките гени, чиито мутации увеличават риска от развитието на социални разстройства като примерно аутизъм.

Изследователите подчертават, че генетичният фактор за дружелюбното поведение на кучетата е 30 процента (друг фактор може да бъде например възпитанието). Освен това върху общуването на кучетата с хората може да влияят десетки или стотици неоткрити гени.

#изследователи #ДНК