Футболните клубове и е-спортовете – неочаквано добра комбинация

Спорт | 24 юни 2020, сряда / 14:09| Показвания:



Photo by Alex Haney on Unsplash

Електронните спортове са силно разрастваща се индустрия. Статистиките сочат, че има над 400 милиона фенове на е-спортовете и събития, а Световното първенство по ‚League of Legends‘ събира повече зрители от най-масовото спортно събитие в Съединените американски щати – Супербоул.

Така, че не е изненада за никой, че някой от най-големите футболни клубове в света искат да се включат в екшъна и да се възползват от вниманието насочено към тази сфера. Някой от най-популярните футболни клубове като ПСЖ, Манчестър Сити и наскоро - Уулвърхемптън, вече инвестираха в договори с онлайн играчи или игри.

Единствения въпрос е дали футболните клубове са сериозни за тази тема или скоро ще изгубят интерес? По какъв начин подобно сътрудничество ще бъде полезно за двете страни? Има ли някакви недостатъци в този нов модел?

Нека разберем!

Е-спорт парите

Само преди десетилетие е-спортът беше непопулярна дейност. С навлизането на бързите интернет връзки и дигитализацията, популярността на този вид спорт стигна световно ниво, а звездите му печелят милиони от различни турнири. Най-големият награден фонд към момента е на Международния турнир, достигащ до 34,3 милиона долара.

И по всичко личи, че този жанр тепърва набира скорост. Очаква се през 2022, доходите в тази индустрия да са в размер на 1.8 милиарда долара, благодарение на инвестиции от брандове като Кока Кола и Мастъркард. Една от най-известните компании за игри – „Епик Геймз“ наскоро инвестира над 100 милиона долара в това да превърне играта „Фортнайт“ в е-спорт, инвестиция, която се очаква да се възстанови многократно.

Имайки предвид, потенциала и ресурсите, които се въртят в е-спортовете, топ футболните клубове също се опитват да се включат и да заемат сериозно място в този бранш. В последните години футболните клубове са финансово ориентирани и всички водещи клубове искат да привлекат повече и повече средства.

На първо четене, е-спортовете изглеждат като положителна дейност, с многобройни ползи. И продължителната инвестиция от спортните клубовете в тях, може да ги постави в още по-положителна светлина, тъй като те насърчават младите фенове на спорта да участват в положителна онлайн дейност, а не в потенциално вредни занимания.

Например, залаганията от страна на непълнолетни на спортни събития и в онлайн казина се отчитат като нарастваща тенденция сред младежите в Европа и това може да доведе до проблеми като хазартна зависимост. Електронните спортове могат да бъдат една по-безопасна опция, която дава на младите нов начин да общуват с любимия си спортен клуб.

Инвестиция в бъдещето

Наличието на е-спорт играч в даден клуб, отворя много врати за този футболен отбор. Една от най-големите е спонсорство. По отношение на спонсорството, е-играчът дава възможност клубът да бъде спонсориран от огромни фирми за игри, които преди не биха били заинтересовани.

Нека вземем за пример Манчестър Сити. Сделката им с корпорацията „Turtle Beach“, доставчик на аксесоари за игри, предлага множество предимства и за двете страни - Сити получават паричен стимул, докато „Turtle Beach“ получават брандиране на всички официални е-спортс облекла на клуба, брандинг, който ще бъде изложен пред милионна аудитория. Този тип споразумения не бяха чувани в близкото минало.

Клубовете също знаят, че трябва да привлекат вниманието на новото поколение клиенти. Фактите са, че децата са по-склонни да играят футбол онлайн, отколкото в местния парк, а е-спортът се разглежда като начин те да бъдат привлечени като фенове на клуба. По този начин може да се осигури дългосрочната ангажираност на геймърите с клуба, увеличавайки неговата популярност и по този начин приходите му.

Клубовете, които проправят пътя

Лидерът в е-спортовете може да е изненадващ за много хора. ФК Копенхаген е средняшки отбор на европейската футболна сцена, но е един от лидерите по отношение на виртуалния свят. Те дори имат отбор на Counter-Strike:GO, който е доста успешен.

Друго популярно име в списъка е ПСЖ, които имат няколко известни играча в редиците си и Манчестър Сити – първият отбор, който инвестира на китайския пазар.

В сянка остава друг отбор, който наскоро се включи в индустрията. Това са вълците от Уулвърхемптън. След като през последните няколко години клубът успя значително да напредне във футболния свят с редовни участия в европейските турнири и добро класиране в английското първенство, сега клубът се изявява и на онлайн сцената. Собствениците на клуба наскоро са подписали договор с китайската социална мрежа Уейбо. Платформата има над 400 милиона активни потребители и може да се превърне в златна мина за английския клуб.

Какви са недостатъците?

Досега говорихме само за ползите и добрите страни на този жанр, но със сигурност той има и доста отрицателни черти. Например в днешно време е изключително важно да се стимулира физическата активност в деца и възрастни. А след като клубовете насочат голяма част от вниманието към виртуалния гейминг за сметка на истинските спортни събития, това със сигурност ще доведе до намаляване на физическата активност от страна на феновете, които ще предпочетат да „направят“ мач онлайн, вместо на местните игрища.

Естествено, обществото като цяло има отговорност да образова младежите за ползите от физическото натоварване, здравните ползи от него, да стимулира активността по всякакъв начин и не е редно да се прехвърля цялата вина върху клубовете и производителите на игри.

Също така, истинският футбол и истинските фенове на стадиона са нещото, което е направило тези клубовете популярни и заможни на първо място. И ако изгубят тази магия, тогава може да има огромни негативни последици за футбола като цяло.

Въпреки това към момента изглежда, че клубовете следват разумни стратегии, които не застрашават традиционните спортове или здравето на обществото. И намирането на правилния баланс за това ще бъде от съществено значение, за да могат и двата вида спорт да съществуват в хармония за следващите поколения.

 


Обратно  

Търсене

Търси