Какво се случва с държавните бензиностанции?

Какво се случва с държавните бензиностанции?
A A+ A++ A

Само за месец цената на горивата у нас се повиши осезаемо. Литър от най-масовия бензин А95 и дизел днес се продават за 2,04 лв., а в средата на февруари цената им е била 1,91 лв., което е ръст с 6,81%.

Сходна е ситуацията и при бензина А98, чиято цена нараства от 2,08 лв/л преди месец до 2,20 лв./л днес, като тук разликата е 5,77%. Най-голям скок в цената има при газта, като само за 30 дни тя бележи ръст от 8,25% и днес се продава за 1,05 лв./л, вместо за 0,97 лв./л, както е било в средата на февруари.

На фона на тази тенденция вчера някак между другото научихме, че е назначено ръководството на Държавната петролна компания - онази компания, която хем трябва да конкурира, хем да контролира останалите играчи на пазара.

Начело на компанията застава досегашният шеф на Българския институт по метрология Паун Илчев, а в Управителния съвет влизат още Ралица Георгиева, която ще е заместник на Илчев, и Радостина Белчева. Всички те са с мандат от 5 години. Голямата новина обаче не беше анонсирана официално, а медиите разбраха за нея от справка в Търговския регистър.

Защо е тази потайност? Ако си спомняте добре, през май миналата година финансовото министерство (тогава все още ръководено от Владислав Горанов) реши изненадващо да навлезе в пазара на горива и да създаде въпросната компания, която да оптимизира управлението на държания резерв и да създаде 100 държавни бензиностанции в цялата страна.

Най-доволен от всичко това трябваше да е крайният потребител, който да получава най-ниската цена за най-високото качество, защото ще има конкуренция на пазара с горива.

Два месеца по-късно парламентът одобри необходимите законови промени, а държавата отпусна 50 млн. лв. бюджет за компанията за тази година, а за следващите са предвидени бюджети от по 30 млн. лв.

Самата компания бе създадена в последните дни на 2020 г. Никъде в предмета на дейност обаче не е записано, че ще извършва продажба на горива през държавни бензиностанции. От правилника за дейността на компанията става ясно, че се предвижда да има няколко териториални звена - петролни бази за съхранение на резерви и запаси от нефт и нефтопродукти, но не и бензиностанции.

Една година по-късно компания има, ръководство има, отпуснати пари има, бензиностанции и прозрачност все още няма.

„Не по-рано от 1-2 години ще започне изграждането на държавните бензиностанции“, заяви пресният шеф на Държавната петролна компания пред „24 часа“. Според него ще е добре те да изпълняват по-скоро социална функция и да се разположат основно в населени места, където в близост няма частни бензиностанции. В тях може да се предлага горивото, което е останало непродадено, а целта е регулиране на пазара. Всичко това обаче ще се изяснява тепърва, тъй като сега започва процеса по приемане и предаване.

Сега на преден план стои въпросът за ремонт на базите, за да отговарят на европейските изисквания.

И така поредният мегапроект е в ход, държавата плаща за бъдещи „социални бензиностанции“, а в настоящето хората плащат гориво, чиято цена продължава да се покачва. Очакваме и повече прозрачност и конкуренция на пазара, въпреки че проверките на КЗК винаги са показвали, че картел на горивата у нас няма и всичко е чисто като сълза

#бензиностанция

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Общество
Последно от Общество

Всички новини от Общество »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"