Корпоративно самоубийство ли е оставането на западни компании в Русия?

Корпоративно самоубийство ли е оставането на западни компании в Русия?
A A+ A++ A

Производителите на продукти за бита - от еднократните пелени Pampers до сапуна Dove, вървят по тънък лед, продължавайки да продават продуктите си в Русия. Натискът върху мултинационалните компании да заемат позиция срещу инвазията в Украйна се засилва.

McDonald's съобщи във вторник, че затваря ресторантите си в Русия, включително емблематичното заведение на площад "Пушкин" в Москва. Pepsi, Coca-Cola и Starbucks също спряха продажбите на най-известните си продукти в Русия.

Но най-големите световни производители на пакетирани хранителни продукти и домакински стоки се бавят в сравнение с други компании - например, предлагащите финансови услуги; търговците на нефт и газ и търговци на дребно, които се оттеглиха изцяло от Русия, разказва агенция "Ройтерс".

Аргументът им е, че обикновените руснаци разчитат на техните стоки.

Procter & Gamble и Unilever заявиха тази седмица, че продължават да продават основни продукти в Русия, но прекратяват всякакви нови капиталови инвестиции и вече не рекламират в страната. Unilever спря целия внос и износ на продукти.

В сряда Nestle последва примера им, спирайки инвестициите в страната, след като преди това прекрати и рекламата. Danone също предприе подобни действия.

"Признавам, че се задействаха", казва Джефри Зоненфелд, професор в Йейлската школа по мениджъмънт, който следи действията на големите компании за изтегляне от Русия. "Колкото по-всеобхватно е изтеглянето, толкова повече се увеличават възможностите за световен мир. Зоненфелд добавя, че опитът да се сведат до минимум щетите за руския народ е "грешка". "Няма средно положение".

Mondelez International - производителят на шоколада Cadbury, както и Kimberly-Clark, която произвежда еднократните пелени Huggies, все още не са обявили планове да ограничат производството си в Русия. "Не става дума за печалби", каза Кейти Денис, говорител на Асоциацията на потребителските марки, търговска група, която представлява включително P&G и Mondelez. "Въпросът е ще продължите ли да произвеждате неща, от които хората се нуждаят? Има разлика с дейността на компаниите, които напуснаха по-рано."

Струва ли си?

Бизнесът освен това не иска да изглежда сякаш ощетява обикновените руски граждани, оставяйки ги без работа.

Поне шест големи компании за бързо хранене - включително KFC на Yum Brands и Burger King на Restaurant Brands International - управляват повече от 2500 ресторанта в Русия, предимно чрез франчайзополучатели, и наемат още десетки хиляди хора, според данни на Reuters. Данните не включват McDonald's.

Yum заяви във вторник, че спира дейността на своите 70 притежавани от KFC ресторанта в страната и финализира споразумение с основния си франчайзополучател за спиране на всички операции на ресторант Pizza Hut.

Но други компании засега мълчат.

Инвеститори като Пенсионния фонд на щата Ню Йорк искат компаниите да обмислят дали търговията в Русия си струва рисковете.

Мениджърът на активи Federated Hermes настоява компаниите да бъдат "отворени и прозрачни за това, което правят в Русия" и да споделят "през какъв процес на вземане на решения са преминали, за да стигнат до заключение" относно работата в страната, казва Хана Шусмит, директор по ангажиментите във фирмата. Federated Hermes насочва кампанията си към компаниите за потребителски продукти, до които има достъп.

"Не бихме искали фирмите просто да напуснат Русия, без да ги молим да оценят въздействието върху правата на човека", казва Шусмит. "Те трябва да постигнат баланс. Не всичко е черно-бяло."

Компаниите също "трябва да започнат да обмислят внимателно" позицията си относно данъците, плащани на руското правителство, смята тя.

"Търсят се добри решения около плащането на данъци", казва Шусмит. "Ако плащат данъци в Русия, какво могат да измислят, за да компенсират това?"

По думите ѝ при предишни военни преврати и бежански кризи компаниите са дарявали суми, еквивалентни на данъците си, на неправителствени организации, целящи да помогнат на хората.

Корпоративно самоубийство

"В индустрията има силен импулс да се фокусираме върху компании със силно корпоративно управление и етични стандарти - включително обществени проблеми", казва Джак Мартин, инвестиционен мениджър в Oberon Investments, която притежава акции в Unilever, Diageo, Burberry Group и LVMH. Moet Hennessy Louis Vuitton. "Да не се оттеглиш от региона в момента наистина е корпоративно самоубийство."

Джо Синя, главен маркетинг директор на Parnassus Investments в Сан Франциско, казва, че неговата фирма няма пряка дейност с руски компании. Но се обръща към компании от портфолиата си в САЩ, които имат повече от 2% приходи, свързани с Русия, за да обсъди какви са намеренията им. "Не даваме нареждания, опитваме се да разберем как действат и какво избират", казва той.

Parnassus Investments подкрепя санкции, насочени към руски банки и близки до военните технологични фирми, но анализът на хранителните компании, обслужващи потребители, може да може да доведе до различни изводи.

"По отношение на определени стоки и услуги, това би ощетило частни граждани, които нямат нищо общо с режима", казва той. "Има сива зона".

#бизнес #Украйна #Русия #война

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Свят
Последно от Свят

Всички новини от Свят »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"