23 ноември – денят, в който нищо не се купува

23 ноември – денят, в който нищо не се купува
За да противодействат на мораториума, веригите магазини обявяват деня на бойкот на пазаруването за „Черен петък“, в който важат огромни намаления на стоките. Снимка: ЕПА/БГНЕС
A A+ A++ A

Денят, в който нищо не се купува, се отбелязва на 23 ноември в редица държави по света.

Гражданите избягват магазините и оставят портфейлите си добре затворени, а самите магазини обявяват деня за „черен петък“, като правят сериозни намаления, предаде БТА.

Традицията на Buy Nothing Day тръгва от 1992 г., когато канадскияj артист Тед Дейв се обявява против тенденцията хората да купуват много повече от онова, което са способни да консумират.

Дейв решил, че ако само веднъж в годината хората се въздържат от покупки, то този своеобразен бойкот ще успее да посее посланието на протеста сред хората.

Още тогава канадецът определил петъка след Деня на благодарността за Деня, в който нищо не се купува. Извън Северна Америка денят е в събота.

Времето изглежда добре подбрано - точно между Деня на благодарността и началото на голямото Коледно пазаруване. Може би и затова идеята му набира все повече и повече симпатизанти, за да се превърне в традиция за 60 страни по света.

От една страна, чувството на съпричастност с този ден на бойкот е естествено у хората, които ежедневно са облъчвани от реклами да купуват. Те се стичат от радио, телевизия, листовки по улиците.

От друга обаче, участието в тази инициатива води до антиобществено поведение, което вреди на икономиката.

Освен това дори и да се въздържат от покупки за един ден, потребителите няма да похарчат по-малко пари, отколкото биха изтекли от портфейлите им, ако го нямаше Buy Nothing Day. Те просто ще купят повече на следващия ден или ще се запасят от предишния.

Темата е особено болезнена за американците, за които пазаруването е част от националния им характер. Там важи правилото „Пазарувам, значи съществувам“.

Въпреки това в САЩ се намират едни от най-големите привърженици на мораториума върху харченето на пари. За да им противодействат и да изкушат колебаещите се дали да участват в деня на бойкот, веригите магазини обявяват този ден за „Черен петък“, в който важат огромни намаления на стоките.

Поредният Buy Nothing Day ще се случи във време на тежка криза, когато политическите лидери се опитват да задвижат планове за стимулиране на потреблението, тъй като това е единственият път за подпомагане на икономиката.

Ето защо отказът на гражданите да купуват се сблъсква с антикризисната политика и с философията на икономическия растеж и капитализма. Според тях икономиката трябва да расте, за да може потребителите да получават благата, от които се нуждаят.

През последните години опитите на икономисти и анализатори да обяснят, че с този ден на бойкот срещу пазаруването не се постига нищо добро за обществото и икономиката, фокусът на протеста се измести към другите аспекти на това да имаш повече неща, отколкото можеш да потребяваш.

В САЩ на този ден се рекламират мащабни дарителски акции, в които хората са приканени да дарят излишните им зимни палта и обувки за бедните. Организират се и базари, на които може да се извърши бартерна замяна на вещи.

Именно това според коментаторите може би е правилният акцент, в който да еволюира социалното напрежение на този Buy Nothing Day – да положи основите на нов тип мислене сред потребителите и производителите, който да доведе до създаване на по-качествени продукти, които могат да се ползват дълго, да се поправят и рециклират и това да бъде новият консумеризъм, който е насочен към купуването на такива стоки.

#черен петък #Ден на благодарността #Buy Nothing Day #консумация #консуматорско общество #намаления

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Свят
Последно от Свят

Всички новини от Свят »