Българите не знаят правата си на пациенти, но са недоволни от здравните услуги, според проучване

Българите не знаят правата си на пациенти, но са недоволни от здравните услуги, според проучване
На снимката: операция в болница Токуда. Снимка: БГНЕС
A A+ A++ A

Българските граждани не са добре запознати със своите здравни права, но са недоволни от отношението в болниците и снабдяването с лекарства, показват резултатите от проучване на Центъра за защита правата в здравеопазването.

Според изследването, осъществено сред 241 души в 28-те областни града на България, 99% от запитаните нямат представа на колко направления има право годишно едно здравноосигурено лице, съобщи БНР.

Само 4% от хората знаят какви зъболекарски услуги могат да получат от Здравната каса, докато 68% от тях изобщо не са наясно, че могат да бъдат лекувани без тяхното съгласие в определени от закона случаи.

Размерът на потребителската такса за посещение при лекар обаче знаят 94% от участниците в запитването. Поне веднъж годишно на профилактичен преглед ходят повече от половината от тях – 53.9%, а 12.9% никога не са се подлагали на такъв преглед.

В същото време, Близо 45% от анкетираните смятат, че правата им като пациенти не са защитени изобщо, а 42% мислят, че са защитени само частично.

От Центъра за защита правата в здравеопазването съобщиха още, че според водената от тях статистика, за година и половина са били регистрирани общо 609 жалби на пациенти.

Най-честата причина за оплакванията са проблеми със снабдяването на лекарства, основно за онкоболни. На второ място е лошото качество на оказаната медицинска помощ, като най-често оплакванията са от болници и диспансери, а най-рядко – от личните лекари.

"Жалбите, свързани с лекарствоснабдяването, зачестиха значително в началото на тази година около прехвърлянето на търговете за лекарства от здравното министерство към болниците, а някои медикаменти - към Здравната каса", обясни д-р Стойчо Кацаров от центъра, цитиран от Медиапул.

По думите му пикът на пациентските оплаквания е бил през май-юни, но в момента се получават много по-малко сигнали. „Трябва да се отчетат летните месеци на отпуски, както и влизането в някакъв ритъм на лекарствоснабдяването", посочи той.

По отношение на качеството на здравната помощ, Кацаров коментира, че хората се оплакват основно от лошото отношение, с което се сблъскват в болниците.

Центърът води 19 съдебни дела за лекарски грешки като десет от тях са в София, а останалите – в страната.

#пациенти #Център за защита правата в здравеопазването #здравеопазване #Здравната каса #здравноосигурен #жалба #медицинска помощ #здравно осигуряване

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Здраве
Последно от Здраве

Всички новини от Здраве »

Инбет Казино

Анкета

Одобрявате ли кабинета "Главчев"