Българите не знаят правата си на пациенти, но са недоволни от здравните услуги, според проучване
Българските граждани не са добре запознати със своите здравни права, но са недоволни от отношението в болниците и снабдяването с лекарства, показват резултатите от проучване на Центъра за защита правата в здравеопазването.
Според изследването, осъществено сред 241 души в 28-те областни града на България, 99% от запитаните нямат представа на колко направления има право годишно едно здравноосигурено лице, съобщи БНР.
Само 4% от хората знаят какви зъболекарски услуги могат да получат от Здравната каса, докато 68% от тях изобщо не са наясно, че могат да бъдат лекувани без тяхното съгласие в определени от закона случаи.
Размерът на потребителската такса за посещение при лекар обаче знаят 94% от участниците в запитването. Поне веднъж годишно на профилактичен преглед ходят повече от половината от тях – 53.9%, а 12.9% никога не са се подлагали на такъв преглед.
В същото време, Близо 45% от анкетираните смятат, че правата им като пациенти не са защитени изобщо, а 42% мислят, че са защитени само частично.
От Центъра за защита правата в здравеопазването съобщиха още, че според водената от тях статистика, за година и половина са били регистрирани общо 609 жалби на пациенти.
Най-честата причина за оплакванията са проблеми със снабдяването на лекарства, основно за онкоболни. На второ място е лошото качество на оказаната медицинска помощ, като най-често оплакванията са от болници и диспансери, а най-рядко – от личните лекари.
"Жалбите, свързани с лекарствоснабдяването, зачестиха значително в началото на тази година около прехвърлянето на търговете за лекарства от здравното министерство към болниците, а някои медикаменти - към Здравната каса", обясни д-р Стойчо Кацаров от центъра, цитиран от Медиапул.
По думите му пикът на пациентските оплаквания е бил през май-юни, но в момента се получават много по-малко сигнали. „Трябва да се отчетат летните месеци на отпуски, както и влизането в някакъв ритъм на лекарствоснабдяването", посочи той.
По отношение на качеството на здравната помощ, Кацаров коментира, че хората се оплакват основно от лошото отношение, с което се сблъскват в болниците.
Центърът води 19 съдебни дела за лекарски грешки като десет от тях са в София, а останалите – в страната.
Още по темата:
- » Малтретирането спрямо психиатричните пациенти продължава, сочи доклад на БХК
- » Изтеклите ТЕЛК решения се удължават до 30 юни
- » Чорбанов: Не вирусът, а здравната система е виновна за високата ковид смъртност у нас