Как ще повлияе трансатлантическото споразумение на България

Как ще повлияе трансатлантическото споразумение на България
Снимка: www.banker.bg
A A+ A++ A

Автор: Десислава Николова, Институт за пазарна икономика

Когато се анализира износът на България за останалия свят, често се разглежда само износът на стоки. Износът на услуги от България, обаче, също е значителен по обем и достига около 22% от общия износ на стоки и услуги през 2014 г. Предвид продължаващите преговори по т.нар. Трансатлантическо партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ), е интересно да се разгледа износът на услуги от България за САЩ и как евентуалното подписване на ТПТИ би повлияло на този износ.  

Какви услуги изнася България за САЩ?

На първо място трябва да се отбележи, че износът на услуги за САЩ е около 42% от общия износ на стоки и услуги от България за тази страна (по данни на ООН за 2013 г.), т.е. неговият дял в общия износ е около два пъти по-висок от средния. Стойността на услугите, които България изнася за САЩ, постоянно нараства последните пет години (до 2013 г.) и достига 295,9 млн. долара през 2013 г. или 3,9% от целия износ на услуги от България. Износът на услуги за САЩ нараства както в абсолютна стойност (с 59% спрямо 2009 г.), така и като дял от общия износ на услуги – от 2,7% през  2009 г. до 3,9% през 2013 г., което показва един положително развиващ се износен пазар.

Най-значителното перо в износа на услуги за САЩ през 2013 г. са компютърните и информационните услуги, които достигат около 121 млн. долара или 41% от общия износ на услуги. Забележително е, че износът на компютърни и информационни услуги нараства близо 3 пъти между 2009 и 2013 г., като над 90% от износа на такива услуги (94% за 2013 г.) се състои от износ на компютърни услуги, т.е. разработка на софтуер. Следващото най-голямо перо в износа на български услуги за САЩ са пътуванията, които формират около 20% от износа на услуги. Личните пътувания представляват над 2/3-ти от пътуванията, а останалите са бизнес пътувания. След относително стабилна стойност на пътуванията в периода 2009-2012 г., през 2013 г. се наблюдава рязък скок с 22%.

Третото най-сериозно перо в износа на услуги за САЩ са т.нар. „Други бизнес услуги”, които също бележат бърз ръст последните години (след спад през 2010 г.) и през 2013 г. заемат дял от 17,5%. Около 97% от тези услуги попадат в групата на „Разнообразни бизнес, професионални и технически услуги”, в които се включват правни, счетоводни, управленски, PR, рекламни, социологически, изследователски, развойни, архитектурни, инженерни, технически и др. услуги, включително и такива между свързани предприятия. Т.е. това перо, най-общо, представлява т.нар. аутсорсинг на различни бизнес услуги от американски към български фирми.

Другите относително по-сериозни пера в износа на услуги са транспортни услуги (предимно въздушен транспорт и морски транспорт) с дял от 8,1% в износа на услуги през 2013 г. и личните, културните и развлекателните услуги с дял от около 6%. Въздушният транспорт има дял от около 82%, а морският – около 12% (на база данни за 2012 г.) от транспортните услуги. От друга страна, личните, културните и развлекателните услуги се доминират от аудиовизуалните услуги, които най-вероятно отразяват честото заснемане на американски кино продукции в България (в „Бояна Филм”) заради по-ниските разходи. Относително по-малки пера в износа на услуги са комуникационните услуги (куриерски, пощенски и телекомуникационните услуги) с дял от около 2,6% през 2013 г., застрахователните услуги (с  дял от около 2%) и финансовите услуги (с дял от 1,4%).

#САЩ #България #търговия #оборот #стоки

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Анализ
Последно от Анализ

Всички новини от Анализ »