От КЗП признават: Първото нарушение на търговец е с минимална глоба
На търговците, които правят нарушения за първи път, обикновено им се съставя акт в рамките на минималните граници, а когато има по-чести нарушения се отива към по-сериозни актове и наказателни постановления. Това каза главният секретар на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Иван Бъчваров. Днес е Световният ден на потребителите.
През последните няколко години
многократно са се увеличили писмените жалби и сигналите на горещия телефон
на гражданите. За миналата година те са 17 903. Оплакванията са от различно естество - от обувки за 10 лв. до банки, клаузи в договорите и т.н.
През годината са установени 112 нелоялни търговски практик. В тези случаи, освен забрана, има и санкции върху търговците, които са си ги позволили. Бъчваров припомни, че в средата на 2014 г. са направени сериозни промени в Закона за защита на потребителите, основно свързани с онлайн продажбите.
През 2014 г. КЗП е извършила близо 35 000 проверки и инспекции
По Закона за защита на потребителите проверките са 22 786, проверките за туризма са 6624, има проверки и по другите закони.
3384 са актовете, с които са установени нарушения и са издадени 3700 наказателни постановления. Тенденцията е при около 10% от проверките да се установяват нарушения и съответно се издават актове.
"За 2014 г.
от наказателни постановления е събрана сумата е 1 300 000 - 1 400 000 лв.,
но трябва да се има предвид, че това са някои наказателни постановления, които са влезли в сила и наложените санкции от 2013 г.", обясни Бъчваров.
Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център, каза, че центровете в цяла Европа са изготвили доклад, свързан с това как се прилагат търговски гаранции в ЕС.
В ЕС има законова гаранция, а търговската гаранция е нещо допълнително
обясни той. Направени са 342 проверки в 25 държави на ЕС в 3 категории стоки от 9 марки, проверени са и 104 уеб страници и 127 магазина. Наблюдават се сериозни различния между отделните държави-членски в това как те прилагат законовите и търговските гаранции, каза Арсенов.
Едно такова различие е продължителността на гаранцията. Минималната законова гаранция е 2 години, но има 7 държави с по-дълга.
Има и различия в прилагане на това,
в какъв срок потребителят трябва да уведоми търговеца за съответния проблем
От възникване на дефекта тече срок, в който потребителят трябва да претендира пред търговеца, ако не го направи, той губи своите права. В повечето държави този срок не може да е по-малък от 2 месеца, у нас също е такъв. В 12 държави има по-дълги срокове.
Богомил Николов от асоциация "Активни потребители" посочи, че от 1 юли в Сърбия, а от 1 януари тази година в Босна,
могат да си избират доставчик на ток
"България е задължена отдавна, навряла си е главата в пясъка и чака Европа да задвижи всички инструменти и процедури да ни принуди да си либерализираме пазара", каза Богомил Николов.
Той засегна и проблема с топлинните счетоводители, където според него има привидна конкуренция. Николов предупреди, че при санирането ще бъде огромен пропуск, ако не се променят вертикалните щрангове с хоризонтални там, където блоковете са топлофицирани.
Още по темата:
- » Манолова: КЗП обслужва мобилните оператори
- » КЗП обсъжда новите такси на мобилните оператори
- » Шефът на КЗП отказва да подаде оставка