Дали заради министерския призив „Замесете собствени козунаци“, или подтикнати от друга причина, тази година повече българи ще сложат на празничната трапеза традиционни сладкиши собствено производство.
Докато през 2007 година 17,2% са отделяли време сами да приготвят козунаците за Великден, през 2012 те ще са 19,4%, показва представително изследване на НЦИОМ, цитирано от bTV.
Намаляват обаче хората, които спазват традицията и боядисват яйца за празника, по-малко отиват и до магазина, за да си купят козунаци.
През април 2007 г. 95,3% от анкетираните са заявили, че ще боядисват яйца, докато през април 2012 г. те са 89,3%. Преди пет години 89,7% са купували козунаци, а сега те са намалели до 81,8%.
Социолозите посочват като една от причините за намалено пазаруване на сладкиши за Великден с икономическите трудности, които българите изпитват.
Същата теза използва и земеделският министър Мирослав Найденов, който преди седмица отправи финансово мотивиран апел към домакините да използват собствените си възможности в приготвянето на козунаци, за да бъде по-вкусно и по-евтино.
В услуга на домакините в министерството бяха изпратени и няколко рецепти за традиционния сладкиш.
„Домашни сладкарници“ по Великден главно отварят жени на възраст между 50 и 59 години и заможните жителите на селата, показват още данните на проучването.
В последните години все повече българи се обръщат към религиозната същност на празника. НЦИОМ регистрира ръст от 7% на хората, които честват Възкресение Христово като голям религиозен празник - от 50% през април 2007 г. на 57% сега. Според данните повече хора ще посетят и църковните служби – 52,5%, срещу 48,8% през 2007 г.
С 9% пък намаляват анкетираните, които отбелязват Великден, без религиозният мотив да е от първостепенна важност за тях – от 40 на 31%. Само 4% по принцип не отдават особено значение на този празник.