на КЗП: „Изисквайте потвърждение на онлайн поръчката с предварително обявените параметри”

на КЗП:  „Изисквайте потвърждение на онлайн поръчката с предварително обявените параметри”
A A+ A++ A

Преди заплащането на онлайн покупка да се изисква потвърждение, че поръчката е приета с
анонсираните от търговеца параметри. Тази препоръка даде председателят на Комисията за защита на
потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по „Дарик” радио във връзка с пазаруването от електронни
магазини по време на празничните почивни дни, когато хората ще имат повече време за сърфиране в
мрежата и разглеждане на сайтове, а атрактивни Великденски оферти със сигурност няма да липсват.
„Често, особено големи електронни магазини с огромен асортимент, след като потребителят е „натоварил
кошницата си”, посочват, че поръчката е получена. Но това не означава, че тя е приета, тъй като в
последствие би могло да се върне информация към клиента, че някоя от стоките не е налична за дадения
период от време или че по-късно може да бъде доставена при други ценови параметри. Счита се, че
сделката е сключена тогава, когато действително е приета от отсрещната страна”, разясни Маргаритов. Той
допълни, че при сигнали от потребители по повод съмнения за заблуди относно цени, параметри на стока,
условия за продажба и доставка, КЗП извършва проверка и оказва съдействие хората да получат това, което
са си избрали.
„Потребителите все по-често се насочват към интернет като източник за пазаруване в различните
разновидности, които тази необятна територия предлага – както електронни магазини, така напоследък все
по-често и социалните мрежи, през които се споделят доста оферти за стоки и услуги”, изрази наблюдения
председателят на КЗП. Затова предупреди и за други капани там. Най-сериозен е рискът да попаднем на т.
нар. мними търговци – сайтове- или профили-фантоми, които се появяват само за определен период от
време, за да могат да акумулират печалби от нереални, несъществуващи оферти и след това да изчезнат.
„Регистрират се обикновено за кратък период от време, не съдържат достатъчно данни за стоящите зад
тях търговци и потребителите често се насочват към общуване през социалните мрежи. Когато
комуникацията се води само през някакъв чат от най-популярните, много лесно може да се окаже, че
всичко е само една илюзия и че насреща не стои реален търговец”, акцентира Маргаритов.
Председателят на КЗП обясни, че подобни сайтове могат да бъдат разпознати по адресите им, които
обикновено представляват комбинация от известна марка и нещо допълнително добавено към нея, като
завършват с разширение на някоя от държавите-членки на Европейския съюз. „Окончанието на URL
адреса не е показателно за това къде е регистриран даденият търговец. Потребителите винаги трябва да
се уверят, че комуникация може да се осъществи, освен през чат, и през друг, по-надежден канал – имейл,
телефон и т.н., за да има по-голяма сигурност, че търговецът реално съществува”, обърна внимание
Маргаритов.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Бизнес
Последно от Бизнес

Всички новини от Бизнес »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници