Николай Василев: БДЖ да се субсидира или да се фалира
Пред затъналите в дългове Български държавни железници има два варианта за развитие, според бившия министър на транспорта в правителството на НДСВ Николай Василев.
Според него двата възможни варианта за БДЖ са държавата да продължи да субсидира издръжката му или то да се фалира и да се създаде ново предприятие, в което да се апортират част от активите, като кредиторите също биха имали интерес от този процес.
„Ако по-малко говорехме за приватизацията на „Товарни превози" и повече я бяхме направили, част от проблемите на БДЖ щяха да бъдат решени, заяви Василев, който беше министър на транспорта през 2003-2005, в предаването „Неделя 150" на БНР в неделя.
Като причини за тежкото състояние на държавните железници той посочи натрупаните през годините загуби, задълженията към кредиторите, липсата на драстични реформи и адекватни мерки за оздравяване на дружеството. Василев допълни, че управлението на железниците в днешно време, когато има толкова силно конкурентен автомобилен и друг транспорт, е трудно.
„БДЖ излезе на печалба през втората половина на 2004 г. – нещо, което не се случи нито преди това, нито след това и интересното е, че никой никога не ме попита как стана това и как едно управление може да изкара БДЖ на печалба, а други не могат", заяви бившият министър на транспорта.
По думите му, закупените през 2004 г. 50 мотриси „Сименс" са били доказателство за нивото на доверие на чуждестранните кредитори в българските железници. Василев изтъкна, че сделката е била сключена без финансовата помощ на държавата или Министерството на финансите.
Още по темата:
- » Николай Василев: Ако не се вземат мерки, след 100 години България изчезва
- » Дянков: Финансовата политика на Асен Василев бутна България
- » Какво обещават от БДЖ след вдигането на цените на билетите