Губят ли популярност мобилните телефони в Европа?

Губят ли популярност мобилните телефони в Европа?
A A+ A++ A

Европейските мобилни оператори имат още един повод да бъдат загрижени за бъдещето си, освен за настъплението на платежоспособни телеком магнати като мексиканеца Карлос Слим - потребителите променят отношението си към мобилната индустрия и това едва ли се харесва на компаниите. Преди дни стана ясно, че рекорден брой испанци са се отказали от мобилните си телефони през април, като най-много клиенти са загубили Telefonica и Vodafone (заедно имат около 70% от пазара), след като операторите спряха да субсидират цената на смартфоните, които продават. Закритите линии са около 380 000 (297 984 от тях в предплатения сектор), което е трети последователен месец на спад в Испания, която се бори с кризата и високата безработица. Експериментът с премахването на субсидиите през април е коствал на Vodafone загубата на 367 327 клиента, а на Movistar (Telefonica) - 189 037, като част от тях са се насочили към предложенията на другите оператори, все още предлагащи евтини устройства при подписването на договор.

Данни от Франция също подсказват, че тази година в страната ще бъдат продадени значително по-малко мобилни телефони. Les Echos цитира проучване на GfK, според което продажбите ще паднат до най-ниското си ниво от години - очакванията са продажби от около 22,5 милиона броя при 24,3 милиона през миналата година. Тук влияние оказва не само кризата, но и стартът на оператора Free, който предлага евтина мобилна услуга, която разчита на Wi-Fi мрежи за прехвърляне на трафика, когато е възможно. Компанията успя да направи истинска сензация, като успя за три месеца да привлече 2,6 милиона потребители и спечели 4% от френския пазар, който има общо около 67 милиона потребители.

Причините за подобни новини са комплексни. Основната е икономическата криза, която все още има голямо влияние върху решенията на потребителите. В Испания безработицата достигна 25%, което кара много хора с ниски доходи да икономисват от мобилни услуги. И въпреки че логиката подсказва, че в този случай те би трябвало да преминат от абонаменти към предплатени карти, на практика именно предплатеният сектор отчита най-голям спад. Във Франция някои анализатори смятат, че операторът Free е виновен за спада в продажбите на телефони, тъй като потребителите купуват само SIM карти за евтините услуги и продължават да използват смартфоните си, за които са платили немалко. Подобно е положението и в други страни от Западна Европа - например в Холандия, където Карлос Слим вече има повече от 20% от оператора KPN. Нека не забравяме и че в повечето европейски страни проникването на мобилни услуги е над 100%, дори в България вече е над 150%. От друга страна, пазарът бавно, но сигурно преминава към смартфоните, което на свой ред е свързано с повишеното потребление на мобилен интернет и други услуги. Това би трябвало да помогне на операторите за намаляващите приходи от преноса на глас.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Технологии
Последно от Технологии

Всички новини от Технологии »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници