Саудитска Арабия загуби пазари в половината от ключовите си партньори
Саудитска Арабия загуби пазарния си дял в повече от половината от най-важните страни, в които продава петрол през последните три години, въпреки че кралството повиши продукцията до рекордни нива, пише „Файненшъл таймс”.
Най-големият износител на петрол в света загуби позиции от своите съперници в девет от 15 топ пазара между 2013 и 2015 г., включително Китай, Южна Африка и САЩ.
Саудитска Арабия си постави за цел в края на 2014 г. да поддържа своя пазарен дял, въпреки пренасищането, довело до колапс в цените.
Стратегията на страната изглежда претърпя неуспех в посока на най-ключовите си потребители през миналата година.
Други данни показват, че Саудитска Арабия постигна ограничено увеличение на глобалния пазарен дял през 2015 г. в сравнение с 2014 г., въпреки че миналата година цифрата беше по-ниска от тази, отчетена през 2013 г.
„Саудитска Арабия преживява много труден момент откъм продажби в тази среда”, заяви Ед Морс, анализатор в Ситигруп. „Неговите съперници навлизат в един много пренаситен пазар по един много агресивен начин”, заяви той.
Производителите на петрол, включително Русия и Ирак, налагат натиск върху Саудитска Арабия в пазари, които са стратегически важни търговски партньори. Рияд сигнализира за промяна в стратегията си миналия месец, като постигна споразумение с Русия и някои други производители да запазят производствените нива на януарските стойности. Тази сделка отчасти се отрази зле на падащите цени в икономиките производителки, включително Саудитска Арабия.
Петролът сорт „Брент”, който падна до 13-годишно дъно от по-малко от 30 долара за барел през януари и остана далеч от пиковите нива от 115 долара за барел през 2014 г. ,се търгуваше за 39,88 долара за барел в началото на тази седмица.
Източник: БГНЕС
Още по темата:
- » Bloomberg: Приходите на Русия от износ на петрол надхвърлиха предвоенните нива
- » Петролът плавно поскъпва
- » Газът в Европа поскъпва с 4%, цените на петрола стабилизират в 3-месечни върхове