Казусът „Росенец”: Може ли да бъде прекратена концесията?

Казусът „Росенец”: Може ли да бъде прекратена концесията?

gpgroup.bg

A A+ A++ A

Какво точно представлява пристанищният терминал

Пристанищният терминал „Росенец" е разположен в южната част на Бургаския залив и има няколко елемента - пирсове за корабите, резервоари за нефт и нефтопродукти, както и системи за транспортиране на нефта.

Снимка: НОВА

Суровият нефт постъпва от танкери, които акостират на един от трите пирса на комплекса. Петролът се съхранява в резервоари и се прехвърля чрез помпени станции по магистрални тръбопроводи до площадката на рафинерията „Лукойл-Нефтохим Бургас”.

Искането да бъде прекратена концесията предизвика остри коментари и размяна на реплики. От бившата служебна власт твърдят - лъжа е, че концесията е удължена от тях. От ГЕРБ-СДС опонират, че служебното правителство трябваше да я прекрати заради санкциите срещу Русия. Остава и въпросът - може ли това да доведе до нова криза с цените на горивата.

Бившият служебен министър на транспорта Христо Алексиев отрече служебната власт да е удължавала концесията на „Росенец” с 24 години.

„За политиците стана национален спорт да се изричат неистини и лъжи. Тази концесия е сключена през 2011 година с решение на правителството на Бойко Борисов за срок от 35 години. Служебното правителство нито е променяло някакви срокове по тази концесия, нито е удължавало такива срокове”, подчерта бившият служебен министър на транспорта Христо Алексиев.

Отнемането на „Росенец” от „Лукойл” можело да доведе до скок в цените на горивата. „Ако това пристанище прекрати своята дейност, „Лукойл” няма да може да работи и ще предизвикаме може би поредната криза в сферата на горивата”, прогнозира Алексиев.

Снимка: НОВА

Допълнителни въпроси за концесията обаче повдигат и санкциите срещу Русия. „Решението за „Росенец” вече трябваше да се е случило. Приетият закон още при миналия парламент задължаваше служебния кабинет да извърши тези действия в рамките на едномесечен срок. Няма как да имаш санкции, които не позволяват да имаш такава концесия, и в същото време да продължаваме да я имаме”, поясни председателят на парламентарната комисия по енергетика Делян Добрев.

Според експерти допускането на други компании до „Росенец” няма да увеличи цените. Напротив - горивата ще бъдат по-евтини за потребителите.

„Проблемът е, че в последните две години ни надписват горивата с един лев, сега - с малко по-малко, но пак продължават да ни ги надписват. И никой нищо не може да направи. Не можем да се преборим с „Лукойл”, посочи още Добрев.

„Фактът, че „Лукойл” е монополист на пазара на нефтени продукти и е концесионер на пристанището, по никакъв начин не дава привилегии за българските потребители”, е мнението на енергийният експерт Мартин Владимиров.

Експертът допълва, че има и опасения, че „Росенец” може да служи като „задна вратичка” за внос на руски петрол в Европа. „Както Агенция „Митници”, така и НАП - винаги са срещали трудности да извършат проверки на място през годините, което е будило съмнения, че се извършват незаконни действия на терминала”, уточни Владимиров.

Той е категоричен - за да работи „Росенец” в полза на държавата, трябва да бъде назначен специален управител, който да следи за интересите на България. „Да се осигури, че държавата първо - контролира границата си. И второ - че не се избягват санкции на българска територия”, посочи Владимиров.

#„Росенец“ #"Лукойл Нефтохим"

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Още по темата:

Коментирай

Най-четено от Енергетика
Последно от Енергетика

Всички новини от Енергетика »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници