Защо търговските мегапортали станаха толкова полезни за бизнеса в Интернет на Запад и в Азия?

Защо търговските мегапортали станаха толкова полезни за бизнеса в Интернет на Запад и в Азия?
A A+ A++ A

Търговски мегапортал все още не е много популярна концепция в България, но е вече дългогогодишна иновация в онлайн бизнеса на Запад и в Азия.

Търговски мегапортал най-просто казано е уебсайт, на който се прави онлайн търговия и реклама. Регистрирайки се на мегапортала, фирмите (или частниците) получават функционално, представително интернет пространство, което е леснодостъпно за потребителя, както чрез Google, така и на самия мегапортал.

Такива мегапортали са eBay, Amazon, Costco, китайския Alibaba и др. Това в което те са най-добри е да свързват продуктите/услугите на фирми с потребители. И наистина са най-добри. Затова фирмите масово се регистрират на тях независимо дали имат собствен уебсайт или не.

За разлика от онлайн каталозите и сайтовете за обяви и оферти, на търговските мегапортали фирмите имат оптимизирана, ясна визия, която помага на потребителите да правят бизнес с тях буквално с един клик. Мегапорталът дава индикатори за различните фирми, дали са сигурни или не, колко осъществени поръчки имат, какви са отзивите за тях и още. Всичко това улеснява връзката между клиента и бизнеса, а и между бизнеса и бизнеса.

Резултатите от анкета, проведена с 349 български фирми показва, че и тези които притежават собствен уебсайт също намират необходимост в търговските мегапортали, защото те са най-големият проводник на онлайн търговия. Също така става ясно, че разходите за участие в един търговски мегапортал са несравнимо по-ниски от разходите за създаването, оптимизирането и поддържането на личен уебсайт.

Според анализ на Bloomberg от 2013 г. онлайн търговията занапред ще заема все по-голям дял от приходите на компаниите и частните търговци. Онлайн рекламата пък се разглежда като основна причина за това по телевизия, радио и списания да се рекламира с 12% по-малко през 2012. В същото време търговските мегапортали се утвърждават като все по-доходоносни и полезни на бизнеса за директни сделки и рекламиране на фирмата като бранд. Тези бизнес-до-бизнес и бизнес-до-клиент платформи добринасят както за международната, така и за местната търговия.

През 2010 г. Великобритания имаше най-големия пазар за онлайн търговия. Чехия пък стана европейската страна, в която онлайн търговията дава най-голям принос за приходите на местните компании.

В Китай през 2009 г. онлайн продажбите достигнаха 36 млрд. долара и основната причина за това е нарастналото доверие на потребителите, както на местно, така и на глобално ниво.

Най-голямо развитие онлайн търговията обаче показа през 2012 г. – тогава за първи път продажбите по интернет минаха 1 трилион американски долара. Същевременно, според статия на Economist от март 2013 китайският мегапортал Alibaba „ е на път да се превърне в първата в света компания за онлайн търговия, която ще отчете $1 трилион за 1 година от транзакции“, осъществени на мегапортала.

В България се оказва, че все още няма търговски портал, който да дава тази функционалност, визия и гаранции, както за бизнеса, така и за потребителите. Според управителя на бизнес платформата Duplex Емил Петков, тепърва ще се налагат търговски мегапортали, които ще отменят все по-неефективните бизнес каталози и сайтове за обяви и оферти. „В България има необходимост от един такъв търговски мегапортал, който да улесни връзката между бизнеса и клиентите по Интернет - както за България, така и за Балканите. Трудно е да се създаде, тъй като изисква много голям ресурс, но смятам, че сме на прав път и скоро ще успеем да въведем първия иновативен рекламно-търговски мегасайт“, сподели г-н Петков за novinite.bg

Като че ли в България фирмите, които промотират интернет търговиятата и онлайн бизнеса са повече от потребителите, които имат реално удовлетворение продавайки и купувайки чрез Интернет. Може би причината затова е липсата на сериозен търговски сайт, който да защитава интереса на потребителите и фирмите. Предстои тепърва да се види как ще се подреди мозайката на онлайн бизнеса, който освен големи възможности има и големи нужди.

Последвайте ни в Twitter и Facebook

Коментирай

Най-четено от Мнения
Последно от Мнения

Всички новини от Мнения »

Инбет Казино

Анкета

Отрази ли се инфлацията на джоба Ви преди великденските празници