Никой и нищо не може да намали прескъпите цени на горивата у нас
Плащаме скъпо и прескъпо за горива, въпреки ниските цени на петрола на световните пазари. Цените на бензина и дизела у нас непрекъснато се променя - пада с 2 до 4 стотинки или се вдига с толкова. На международните пазари цената на петрола продължава да пада вече седма поредна седмица, като американският лек петрол падна до 42,09 долара за барел с доставка през септември.
Финансовият експерт Емил Хърсев твърди, че е възможно до края на годината цената на горивата да спадне драстично. Той коментира пред Би Ти Ви, че няма начин ниските цени на световните пазари да не окаже влияние и върху нас, но пък всеки производител имал право да предлага своята стока на цената, на която може. Според него едно от нещата, които може да се направи в България, за да се намалят цените на горивата, е като започнат да се внасят от чужбина, където цената е значително по-ниска. Това обаче, ще се случи много трудно заради монопола на "Лукойл".
Може би е време държавата да се намеси и да създаде условия за по-балансирани цени на горивата. Това няма да е грубо навлизане в територията на бизнеса, а грижа за бизнеса.
Появиха се десетки спекулации, които да оправдят високите цени на горивата у нас. Една от тях е, че рафинерията "Лукойл" била остаряла и това покачвало цените. Разследващият журналист Григор Лилов обяви след направена проверка, че компанията е модернизирана тази година, като за това са отишли над 1.3 млрд. долара и в момента е сред съвременните в света.
Друго оправдание е, че стойността на петрола осигурява под половината от крайната цена на горивата. Останалото са разходите за преработката, акцизи, ДДС. Процентът не е фиксиран, но се получава, че колкото по-евтин е петролът, толкова повече натежават акцизите, които са твърда сума, а не процент от стойността. И така да е, това не оправдава, че поевтиняването на горивата изостава много от спада на цените на суровината.
Заради тази липса на регулация цените на дребно у нас са като цяло по-високи от средното европейско ниво. А промяната на тази ситуация е изцяло в ръцете на монополиста.